ابر کلوپ پاندا
ابر کلوپ پاندا
ابر کلوپ پاندا
ابر کلوپ پاندا
ابر کلوپ پاندا
ابر کلوپ پاندا

توصیه هایی برای رفع ترس کودک از ارتفاع



 

ترس از ارتفاع

حسی نیست که از بدو تولد با ما باشد، بلکه این هم از عوارض یاد گرفتن درس خزیدن در نوزادان است. جالب اینجاست که این ترس با حرکت دادن بدن تعدیل و برطرف می‌شود.شاید شما فکر کنید به دلیل اینکه افتادن از ارتفاع می‌تواند منجر به جراحت یا مرگ شود، ترس از ارتفاع ذاتی خواهد بود. اما کودکانی که تجربه اندکی از خزیدن دارند، از ارتفاع نمی‌هراسند. ژوزف کمپوس در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی که رهبری این پژوهش را بر عهده داشته، می‌گوید: «در همه جای دنیا اغلب مادران گزارش می‌دهند که نوزادان آنها مرحله‌ای را می‌گذرانند که در طول آن دوره، اگر کسی مراقبشان نباشد، روی لبه تخت می‌روند». و سپس، 6 هفته یا بیشتر بعد از آن که خزیدن را یاد می‌گیرند، به ناگاه به نظر می‌رسد که دچار ترس از ارتفاع شده‌اند.
بنابراین چه چیزی، عامل بروز چنین تغییر چشمگیری خواهد بود؟ برای بررسی این امر، پژوهشگر دیگری از دانشگاه برکلی به نام آدان دال به همراه همکارانش، کودکانی را که هنوز توانایی خزیدن نداشتند روی چرخ‌های بچه‌ گانه‌ای با قابلیت کنترل از راه دور قرار دادند.. بعد از سه هفته آموزش، چرخ‌ها را از یک شیب 1.3 متری پایین آوردند. ضربان قلب کودکان موجود در این تخت‌های بچه‌گانه 5 بار در هر دقیقه افزایش پیدا کرد، که نشان‌گر بروز اضطراب در این کودکان بود، و این در حالی بود که سرعت قلب نوزادانی که در این تخت‌ها قرار نداشتند، ثابت باقی می‌ماند.
در یک آزمایش جدا، از دانشگاه کویینزلند در استرالیاکودکانی که توانایی خزیدن داشتند، در اتاقک متحرک آزمایش شدند و سپس در نزدیکی لبه شیشه‌ای یک میز قرار داده شدند. یک سمت شیشه پوشیده شده و سمت دیگر دست نخورده باقی مانده بود و بنابراین نوزادان می‌توانستند کف اتاق را ببینند. آنهایی که واکنش بسیار شدیدی به اتاقک متحرک نشان دادند، بیشترین اجتناب را از عبور از قسمت بدون حفاظ برای رسیدن به مادرشان در سمت دیگر انجام می‌دادند.

***توصیه هایی برای رفع ترس کودک از ارتفاع

ترس از بلندی، پرتگاه و در کل ارتفاع موضوعی است که در بسیاری از افراد حتی بزرگسالان نیز دیده می شود اما در صورتی که این ترس در کودک شما باعث ایجاد ناراحتی و آزار شده و تا حدی در روال عادی زندگی اش تاثیر منفی داشته است باید در راستای رفع آن اقدام کنید.با کودک خود گفت و گو کنید و علت ترس او از ارتفاع را جویا شوید تا بتوانید در جهت رفع آن اقدام کرده و حساسیت فرزندتان را نسبت به این موضوع کاهش دهید.

شما الگوی فرزندتان می باشید. اگر شما نیز از ارتفاع می ترسید و نمی توانید با این مسئله کنار آمده و یا ترس خود را پنهان کنید بهتر است برای رفع ترس فرزندتان از شخص دیگری کمک بگیرید.در هنگام آموزش باید صبر و حوصله داشته باشید و مرحله به مرحله او را به مکانی مرتفع ببرید. دست کودک را بگیرید و ابتدا از مکان های با ارتفاع کم و بی خطر شروع کنید. هیچ گاه کودک را وادار به انجام کاری نکنید. اگر حاضر به بالا رفتن و حضور در آن مکان نشد بهتر است اصرار نکنید.

راه و روش های کسب آرامش مانند نفس های عمیق با دهان نیمه باز را به او آموزش دهید تا اضطراب اش کاهش یابد.هنگام بالا رفتن از یک مکان مرتفع حرف های خوب و مثبت بزنید، شعر بخوانید، قصه و خاطره تعریف کنید و کودک را سرگرم نمایید.

تحسین و تشویق هر گونه پیشرفت کوچکی را فراموش نکنید. رفع این مشکل ممکن است زمان زیادی ببرد، پس عجله نکنید و صبور باشید

نظرات :


با ما در ارتباط باشید